html Polecam na moim blogu

czwartek, 8 września 2011

Artykuł: Rotterdam Centraal Masterplan

TEMAT:               Rewaloryzacja strefy centralnej Chorzowa:
                           jak odzyskać dla ludzi zgubioną przestrzeń miejską.

LOKALIZACJA:      Chorzów 
DATA:                  2010/2011
TYP:                    Projekt dyplomowy.
                           Politechnika Śląska w Gliwicach,
                           Wydział Architektury,
                           Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, 
                           Promotor: dr inż. arch. Szymon Opania 
PROGRAMY:       Corel Draw

OPIS
Zamieszczony poniżej fragment pracy dyplomowej dotyczy badań przedprojektowych nad sposobem kształtowania zintegrowanego centrum przesiadkowego wraz z zapleczem usługowym i biznesowym. W szczególności zwrócono uwagę na podział koncepcji na komponenty logiczne i funkcjonalne.

TREŚĆ 
W 2001 roku miasto Rotterdam wraz z Koleją Holenderską oraz firmami ING Real Estate i Rodamco Nederland, zleciły brytyjskiemu architektowi Williamowi Alsopowi opracowanie projektu restrukturyzacji okolic głównego dworca kolejowego w Rotterdamie (Rotterdam Centraal), wraz z przebudową samego dworca. Inwestycja podyktowana jest względami praktycznymi, ponieważ istniejąca infrastruktura tego obszaru przestała spełniać oczekiwania użytkowników: pasażerów, mieszkańców, podmiotów gospodarczych. Powierzchnia projektowanej przestrzeni wynosi ponad 2ha i znajduje się w ścisłym centrum miasta. Program funkcjonalny, oprócz rozwiązania samego dworca, obejmuje obiekty biurowe, mieszkaniowe, przestrzeń publiczną i kompleks wypoczynkowy. Z uwagi na ogromny zasięg, realizacja projektu przewidziana jest na lata 2003 - 2018. Obecnie projekt znajduje się w fazie realizacji.

Nowa stacja ma się stać najważniejszym punktem przesiadkowym w systemie Holenderskiej Szybkiej Kolei Pasażerskiej. Zmiany podjęte na wskazanym na Rys.(2.5./1) terenie obejmują zasięgiem skalę nie tylko miasta, ale także regionu i kraju. Z tego względu prestiżowy projekt został uznany przez Rząd Holandii za kluczowy dla rozwoju regionalnego. Podpisany w 2000 roku przez Radę Miasta dokument “Programma van Uitgangspunten” wyznacza główne kryteria, według których planiści i architekci opracowywali Masterplan:


stworzenie wysokiej jakości węzła komunikacji publicznej,
wszystkie rodzaje transportu publicznego umieszczone pod jednym dachem,
zapewnienie bezpiecznego otoczenie dla podróżujących,
integracja węzła komunikacyjnego z tkanką miasta,
spójny program rozwoju urbanistycznego,
elastyczny plan, pozwalający reagować na potrzeby rynku,
dostępność przestrzeni, a szczególnie węzła komunikacji publicznej, przy pomocy samochodu,
wysoka jakość przestrzeni publicznych,
integracja funkcji mieszkaniowych, miejsc pracy, biznesu, rozrywki
i wypoczynku,
wzmocnienie relacji z przyległymi kwartałami zabudowy.







Opracowana koncepcja, ściśle oparta o wytyczne “Programma van Uitgangspunten”, kompleksowo odpowiada na rzeczywiste potrzeby projektowe. Ideowo Masterplan został podzielony na cztery części:

1). The Mobility Hub: węzeł komunikacyjny, rozwiązujący połączenie różnych środków transportu w jednym miejscu: kolei, autobusu, metra, tramwaju, samochodu i roweru. Dzięki wielopoziomowemu opracowaniu struktury zapewniono bezkolizyjną komunikację pieszą i spełniono wymagania przestrzenne, techniczne i funkcjonalne wszystkim środkom transportu.

2). Delftselaan: “nowa rzeka miejska” - biegnąca w kierunku wschód- zachód struktura przestrzenna zapewniająca sprawne połączenia rozmaitych funkcji, typów zabudowy, przestrzeni publicznych. Jest zorganizowana jako wysokiej jakości aleja komunikacyjna, która jednak, z uwagi na dbałość o środowisko zurbanizowane, nie pozwala rozwijać wysokich prędkości.

3). Hofplein Quarter: nowy kwartał miejski, który łączy w sobie wiele urbanistycznych wzorców, typów zabudowy, przestrzeni o różnych skalach. Tworzy nowoczesną, dobrze zharmonizowaną tkankę miejską o unikalnym wyrazie estetycznym.

4). Weena boulevard: bulwar redukujący liczbę samochodów na rzecz zwiększenia przestrzeni przeznaczonej dla użytkowników pieszych.








Wyraźny podział na komponenty projektu nie oznacza, że są one funkcjonalnie niezależne - przeciwnie: ideą Masterplanu jest dobrze zbalansowana suma współdziałających czynników, wchodzących w relacje z zastaną tkanką miasta.


Na wysoką jakość przestrzeni wpływa też ciekawy, odważny sposób kształtowania brył architektonicznych projektowanych obiektów. Dzięki nieregularnym, asymetrycznym kształtom zyskują one organiczny, zhumanizowany charakter.





Przebudowa okolic dworca głównego w Rotterdamie to poważna inwestycja o dużej randze, kosztowna i długotrwała. Jej podjęcie daje jednak ogromne możliwości rozwojowe: przede wszystkim projektowany dworzec ma zapewnić wysoką jakość obsługi ruchu pasażerskiego w skali Europy, kraju, regionu i komunikacji miejskiej. Szacuje się, że do roku 2025 dworzec będzie obsługiwał codziennie ponad 320 tysięcy podróżujących. Po drugie, przylegającemu do dworca terenowi zapewniony zostanie zrównoważony rozwój, z uwzględnieniem zintegrowania poszczególnych części miasta. Z kolei podniesienie konkurencyjności terenu na rynku nieruchomości zachęca do inwestowania w tym obszarze i zapewnia rozwój gospodarczy. Oprócz korzyści społecznych - poprawy poziomu życia mieszkańców - miasto chce zapewnić sobie również maksimum korzyści finansowych wynikających z rozwoju ekonomicznego. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz