TEMAT: Rewaloryzacja strefy centralnej Chorzowa:
jak odzyskać dla ludzi zgubioną przestrzeń miejską.
LOKALIZACJA: Chorzów
DATA: 2010/2011
TYP: Projekt dyplomowy.
Politechnika Śląska w Gliwicach,
Wydział Architektury,
Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego,
Promotor: dr inż. arch. Szymon Opania
PROGRAMY: Corel Draw
OPIS
Zamieszczony poniżej fragment pracy dyplomowej dotyczy badań przedprojektowych nad systemem komunikacji Park & Ride. W artykule przedstawiono zlokalizowany w Strasburgu parking i terminal Hoenheim-Nord - rozwiązania przestrzenne, funkcjonalne i estetyczne.
TREŚĆ
Zlokalizowany w Strasburgu parking i terminal Hoenheim-Nord to projekt stacji tramwajowej rozbudowanego systemu miejskiego Park & Ride. Projekt opracowany przez biuro architektoniczne Zahy Hadid został zrealizowany w 2001 roku. Program funkcjonalny obejmuje parking na 800 samochodów, przystanek tramwajowy, poczekalnię, przechowalnię rowerów, biuro obsługi pasażerów, kasy biletowe, sklep i toalety.
Zamysłem projektantów było stworzenie energetyzującej, atrakcyjnej przestrzeni o geometrycznym, abstrakcyjnym wyrazie: Rys(2.3./8). Koncepcja estetyczna oparta jest na formie zachodzących na siebie pól i linii, które zazębiając się formują graficzny obraz w czasie i przestrzeni: Rys(2.3./2). Samochody, tramwaje, rowerzyści i piesi poruszając się po określonych, szczegółowo wytyczonych przez projektantów torach oznaczają dynamiczne trajektorie. Z kolei stojące na parkingu samochody są ich statycznym - choć efemerycznym - odpowiednikiem. Najwyraźniejszą, bazową warstwą układu są białe linie miejsc parkingowych wymalowane na czarnym asfalcie:Rys(2.3./1, 2.3/6). Ich nietypowy układ przywołuje na myśl wzory opiłków żelaza w polu magnetycznym. Poszczególnym funkcjom odpowiadają trzy prostopadłe płaszczyzny, podkreślone liniowym układem oświetlenia podłogowego, sufitowego i świecących pionowych słupków Rys(2.3./7). Intencją projektantów było wydobycie dialogu pomiędzy statycznymi i i dynamicznymi elementami we wszystkich skalach. Dialog ten w dużej mierze prowadzony jest przez zestawienie kontrastów: światła i cienia, linii i płaszczyzn, wnętrza i zewnętrza, elementów naturalnych i sztucznych. Aby stworzyć harmonijną całość drobiazgowo opracowano wszystkie szczegóły małej architektury, a nawet mebli. W rezultacie powstał projekt, który - jak większość dzieł Zahy Hadid - ma mocno rzeźbiarski i graficzny charakter. Miasto otrzymało wizytówkę na miarę XXI wieku, a dla pasażerów pragmatyczna podróż tramwajem staje się okazją do obcowania ze współczesną sztuką.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz