jak odzyskać dla ludzi zgubioną przestrzeń miejską.
LOKALIZACJA: Chorzów
DATA: 2010/2011
TYP: Projekt dyplomowy.
Politechnika Śląska w Gliwicach,
Wydział Architektury,
Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego,
Promotor: dr inż. arch. Szymon Opania
PROGRAMY: Corel Draw
OPIS
Zamieszczony poniżej fragment pracy dyplomowej dotyczy badań przedprojektowych nad sposobem adaptacji zdegradowanej estakady komunikacyjnej na atrakcyjną przestrzeń publiczną.
TREŚĆ
High Line to nazwa zlokalizowanej w Nowym Jorku estakady kolejowej. Ciągnąca się przez 22 kwartały High Line opowiada o czasie, gdy Nowy Jork był wielkim ośrodkiem przemysłowym. Aby umożliwić swobodny przepływ towarów z Albany, Miasto Nowy Jork zdecydowało się na poprowadzenie linii kolejowej przez Manhattan. Na przełomie lat 20’ i 30’ XX wieku część linii, na długości 13mil, przeniesiono na nadziemną estakadę. Ta ogromna inwestycja podyktowana była względami bezpieczeństwa- piesi masowo wpadali pod pociągi jadące wcześniej środkiem ulicy. Postanowiono, że linia będzie biec bezpośrednio przez budynki: pociągi towarowe wjeżdżały w całości do magazynów i fabryk z estakady, korzystając z licznych rozjazdów.
Rys.(2.7./1) Schemat przebiegu High Line na fragmencie planu Manhattanu. Źródło: http://en.wikipedia.org/ [36] |
Rys.(2.7./2) Wygląd High Line przed rozpoczęciem rewitalizacji. Źródło: fotografia archiwalna, http://www.thehighline.org/ [54] |
Rys.(2.7./3) Podjęcie tematu rewitalizacji: analizy projektowe. Źródło: fotografia archiwalna, http://www.thehighline.org/ [54] |
Rys.( 2.7./4) Wizualizacja projektu zazielenionej promenady na High Line Źródło: http://www.thehighline.org/ [54] |
Rys.( 2.7./5) Wizualizacja projektu zazielenionej promenady na High Line Źródło: http://www.thehighline.org/ [54] |
Rys ( 2.7./6) Widok z High Line na miejski krajobraz Nowego Jorku. Źródło: http://www.thehighline.org/ [54] |
Rys ( 2.7./7) Wizualizacja: przekrój przez pasaż Źródło: http://www.thehighline.org/ [54] |
Rys ( 2.7./8) Wizualizacja: projekt schodów wejściowych Źródło: http://www.thehighline.org/ [54] |
Rys ( 2.7./9 i 2.7./10) Porównanie pierwotnego układu torów z rysunkiem posadzki. Źródło: http://www.thehighline.org/ [54] |
Przestrzeń została uformowana na nowo, ideowo nawiązuje jednak do zastanego systemu linii kolejowych: istniejące tory oznaczono, zdjęto i umieszczono na powrót w tych samych miejscach, zatapiając je w marmurowych i granitowych powierzchniach liniowo kształtowanych posadzek. Płaską powierzchnię uzupełniono o kamienne przejścia oraz unikalny system ławek wzorowany na układzie zwrotnic: Rys ( 2.7./9 i 2.7./10).
Na estakadę można wejść z poziomu ulicy licznymi schodami wybitymi na środku estakady, przechodzącymi przez jej nitowane stalowe wnętrze: Rys ( 2.7./8) Starano się zachować jak najwięcej z pierwotnego kształtu linii, zadbano jednak o przyjazny i funkcjonalny charakter przestrzeni publicznej: Rys.(2.7./4 i 2.7./5)
Roślinność zaprojektowana przez wybitnych holenderskich ogrodników ma nawiązywać do flory odpornej na długotrwałą suszę, która sama się wysiała na estakadzie. Ma więc miejscami charakter kwiecistej łąki, gdzie indziej organicznie kształtowanych zarośli wyłaniających się spod liniowych elementów kamiennych posadzek. Zadbano o dużą różnorodność gatunkową roślin i wariantów ich układu:Rys.(2.7./5 i 2.7./7).Całość daje wrażenie obcowania z dziką przyrodą, co w krajobrazie Nowego Jorku jest zaskakującą i pozytywną odmianą. Z głośnych ulic Hell's Kitchen można przenieść się w zieleń i ciszę parku na estakadzie, przestrzeń pozbawioną samochodów. Z góry widać rzekę Hudson, sylwetkę Manhattanu oraz niewidoczne z poziomu ulicy krajobrazy: Rys.(2.7./6)
Równocześnie prywatni deweloperzy wykupili budynki stojące wzdłuż estakady i kolejno rewitalizują je, przerabiając na drogie apartamenty. W ten sposób transformacja "High Line"- oprócz oczywistych korzyści społecznych - spowodowała, że zapuszczona okolica stała sie najgorętszym miejscem na rynku nieruchomości w Nowym Jorku.
1. “High Line” artykuł na portalu Bryła.pl: http://bryla.gazetadom.pl/ [38]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz