html Polecam na moim blogu

poniedziałek, 5 września 2011

Projekt przedszkola artystycznego

TEMAT:                Projekt przedszkola artystycznego 
DATA:                  2008
TYP:                    Projekt studencki
WSPÓŁAUTOR:     Nina Chrzanowska 
PROGRAMY:         Corel Draw, AutoCAD, Photoshop, 3ds Max


OPIS PROJEKTU:
Przedszkole prywatne o profilu artystycznym, dla trzech grup wiekowych dzieci, nie więcej niż 22 osoby w każdej.
Na podstawie potrzeb behawioralnych różnych grup wiekowych, przeprowadzono analizę funkcjonalną ("dywany pracy"). Na podstawie dywanów pracy opracowano strefy funkcjonalne. Rzut jest wynikiem analiz powiązań funkcjonalnych, analiz doświetlenia i hałasu.

Moduły użytkowe i dywany pracy.
Moduły użytkowe oraz dywany pracy mają za zadanie uzasadnić wielkość powierzchni.
Z powodu braku opracowań literaturowych powierzchnie te obliczone zostały na podstawie wymiarów dziecka, dorosłego człowieka oraz przy wykorzystaniu wymiarów mebli zaprojektowanych specjalnie dla dzieci i do przedszkoli.


Strefy funkcjonalne.
Schematy rozkładu funkcji pokazują próbę logicznego rozłożenia poszczególnych stref funkcjonalnych: strefa przeznaczona dla dzieci jest oddzielona od strefy kuchennej łączy ją tylko jadalnia. Strefa wejściowa łączy się bezpośrednio z bocznym wyjściem aulą i administracją gdzie mają dostęp rodzice. Sypialnia najmłodszych tworzy oddzielny element odizolowany od hałasu.
Natomiast schemat bąblowy pomaga ustalić które funkcje powinny znaleźć się koło siebie tak by ich drogi komunikacyjne nie krzyżowały się.
 

Analiza komunikacyjna. 
Analiza komunikacyjna ma znaczenie w przedszkolu ze względu na dostępność poszczególnych pomieszczeń dla odpowiednich grup użytkowników. Tutaj projekt przewiduje ograniczenie dostępu przykładowo rodziców do dalszych części przedszkola niż to jest konieczne. Rodzice mają możliwość wejść do szatni, gdzie przyprowadzają dzieci, oraz dyrektora lub opiekuna czy auli- teatrzyku, lecz ogranicza się ich dostępność do pozostałej części budynku. Dzieci odgradza się szczególnie od części kuchennej, administracyjnej oraz gospodarczej. Natomiast pracownikom kuchni zapewnia się dodatkowe osobne wyjście na zewnątrz by ułatwić poruszanie się.  

Doświetlenie i hałas.
Analiza oświetleniowa oraz dźwiękowa są dodatkowymi analizami, uzasadniającymi formę rzutu i rozkład poszczególnych funkcji. W pierwszej analizie pokazana jest także mobilność przestrzeni przeznaczonej do nauki i rozwoju dzieci. Linią przerywaną zaznaczone są ściany przesuwne, które pozwalają na powiększanie lub dzielenie powierzchni w zależności od potrzeb. 

Lokalizacja: teoretyczna działka idealna.
Projekt opracowywano na teoretycznej działce. Przyjęto następującą charakteryzację lokalizacji:
- odległość od osiedla mieszkaniowego 5 - 10 min pieszo 
- przystanek komunikacji publicznej: 2 - 5 min 
- park lub inne zielone tereny rekreacyjne w bezpośrednim sąsiedztwie
- sklep spożywczy 2 - 5 min pieszo
- teren położony z dala od ośrodków przemysłowych, centrów handlowych i dróg szybkiego ruchu. 


Bryła i elewacja
- bryła i elewacja mają stymulować estetyczne przeżycia dzieci
- forma ukształtowana w sposób miękki, prosty ale nietypowy pozwala dzieciom identyfikować się z obiektem. 
- forma oraz kolorystyka (różne odcienie zieleni oraz czerwone akcenty) podkreślają funkcję budynku
- dodatek drewna na elewacji podkreśla jej geomertyczny rysunek, dodaje obiektowi ciepła i przytulności
- budynek otwiera się na stronę południową na obszerny ogród
- różnica wysokości pomiędzy boksami do zabaw cichych oraz salami do zabaw ruchowych pozwala dodatkowo doświetlić sale zabaw.
- dojazd i główne wejście znajdują się po stronie północnej. Pezeszklone wejście podkreślone jest miękkim zadaszeniem i wejściową rampą.


ANALIZY: PLANSZE A3

ANALIZA LOKALIZACJI

ANALIZA KOMUNIKACJI I OŚWIETLENIA

ANALIZA HAŁASU I POWIĄZAŃ FUNKCJONALNYCH
ERGONOMIA: MODUŁY UŻYTKOWE



PLANSZA 100 x 70 cm
PLANSZA 1/1

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz