html Polecam na moim blogu

poniedziałek, 1 sierpnia 2011

Estakada nad Rynkiem w Chorzowie - adaptacja, detal.

TEMAT:               Rewaloryzacja strefy centralnej Chorzowa:
                           jak odzyskać dla ludzi zgubioną przestrzeń miejską.

LOKALIZACJA:      Chorzów 
DATA:                  2010/1011
TYP:                    Projekt dyplomowy.
                           Politechnika Śląska w Gliwicach,
                           Wydział Architektury,
                           Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, 
                           Promotor: dr inż. arch. Szymon Opania 
PROGRAMY:       Corel Draw, AutoCAD, Photoshop


OPIS
Zamieszczony poniżej fragment pracy dyplomowej dotyczy wariantowej propzycji adapracji fragmentu estakady biegnącej nad Rynkiem w Chorzowie na zazieleniony ciąg pieszo - rowerowy.


STAN ISTNIEJĄCY - GEOMERTIA I KONSTRUKCJA ESTAKADY:

     Geometria estakady jest bardzo skomplikowana zarówno w planie, jak i w przebiegu niwelety. Pod każdą jezdnią wykonano niezależną konstrukcję z betonu sprężonego. Na długości estakada składa się z trzech ciągłych odcinków zdylatowanych poprzecznie. Rozpiętości najdłuższych przęseł dochodzą do 35 m.
 

     Ustrój nośny stanowi płyta drążona (w strefach podporowych pełna), o stałej wysokości konstrukcyjnej 100 cm na całej długości. W rejonie podpór zastosowano beton normalny Rw400, a w przęsłach beton lekki, łupkoporytowy Rw300. Jest to też jedno z pierwszych, na tak dużą skalę, zastosowań polskiego systemu sprężania. Konstrukcję ustroju nośnego sprężono podłużnie kablami 7L15,5. Dodatkowo, ze względu na zastosowanie wąskich filarów, takimi samymi cięgnami sprężone zostały poprzecznice podporowe nad filarami. 

 ROZWIĄZANIA PROJEKTOWE:   

    W projekcie zdecydowano o wyłączeniu z ruchu drogowego estakady i nadaniu jej nowej jakości użytkowej poprzez wprowadzenie funkcji zazielenionej przestrzeni publicznej. Jedna z dwóch niezależnych konstrukcji jezdni została przeznaczona do wyburzenia, druga do adaptacji na ciąg pieszo- rowerowy łączący oranżerię (palmiarnię) w południowej pierzei Rynku oraz zieloną skarpę w pierzei północnej. Tym samym estakada staje się jednym z głównych ciągów pieszych linii północ- południe.
 

    Estakada na fragmentach została zadaszona eliptyczną konstrukcją wykonaną z kształtowników aluminiowych.

Rys. (9.11./1a)
Rys. (9.11./1a) Geometria przebiegu estakady. Schematyczny podział budowli na segmenty. 
Źródło: Salamak Marek, Radziecki Andrzej, „Remont czy rozbiórka estakady nad rynkiem w Chorzowie”,
Politechnika Śląska w Gliwicach, XXIII konferencja naukowo-techniczna, Szczecin- Międzyzdroje: „Awarie budowlane 2007” 23-26.05.2007. [18] 


Rys. (9.11./1b)
 Rys. (9.11./1b) Rzut wycinka estakady - stan projektowany.
Źródło: opracowanie własne. 

Rys. (9.11./2)

Rys. (9.11./2) Przekrój A-A. Stan projektowany. Detal projektowy obejmuje rozwiązania techniczne wprowadzenia roślinności, wykończenia posadzek, sposobu odwodnienia, zamocowania poręczy, aluminiowego przekrycia i innych elementów.
Źródło: opracowanie własne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz